Επιστολή ΕΛΕΤΑΕΝ για το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ
Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2024
Η ΕΛΕΤΑΕΝ απέστειλε επιστολή προς την ηγεσία του ΥΠΕΝ με σχόλια και παρατηρήσεις για το σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων»
Η επιστολή περιλάμβανε τα κάτωθι σχόλια και παρατηρήσεις:
- Με το άρθρο 33 του σχεδίου επιλύεται με δίκαιο τρόπο ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετώπιζαν για την έγκριση δόμησης οι υποσταθμοί σύνδεσης όπως και τα όμοια έργα του Συστήματος και του Δικτύου.
- Με το άρθρο 36 αναστέλλονται οι προθεσμίες υλοποίησης έργων Α.Π.Ε. και ΣΗΘΥΑ στις πληγείσες περιοχές του Έβρου, λόγω της αναστολής της έκδοσης των προβλεπόμενων στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας διοικητικών πράξεων και γνωμοδοτήσεων. Το ίδιο όμως πρόβλημα εμφανίζεται πλέον συστηματικά στις περισσότερες των περιπτώσεων: η Διοίκηση καθυστερεί και υπερβαίνει τις προθεσμίες που της θέτει ο νόμος, χωρίς να δέχεται να παρατείνει ισοδύναμα τις προθεσμίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και τις οποίες δεν μπορούν να τηρήσουν εξαιτίας της καθυστέρησης της ίδιας της Διοίκησης. Για αυτό, η επιστολή επαναφέρει και πάλι την πάγια πρότασή της ΕΛΕΤΑΕΝ να εισαχθεί στο σχέδιο νόμου γενικότερη διατύπωση για την αναστολή όλων των προθεσμιών όταν η Διοίκηση υπερβαίνει τις δικές της προθεσμίες.
Γενικότερα, το πρόβλημα της εφαρμογής των προθεσμιών και όλης της νομοθεσίας Α.Π.Ε. από τις τοπικές και περιφερειακές υπηρεσίες και από τις κεντρικές υπηρεσίες που δεν ανήκουν άμεσα στο ΥΠΕΝ, έχει εξελιχθεί σε ανυπέρβλητο εμπόδιο. Για αυτό θα πρέπει να συζητηθεί η εισαγωγή διάταξης -κατά το πρότυπο παλαιότερης ρύθμισης- που θα δίνει το δικαίωμα στους επενδυτές να μεταφέρουν το φάκελο τους από το επίπεδο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στο ΥΠΕΝ ώστε η οριστική απόφαση να ληφθεί από τις κεντρικές του υπηρεσίες που δεν διακρίνονται από τις δεσμεύσεις και τις παθογένειες των μη κεντρικών υπηρεσιών.
- Με το άρθρο 38 ρυθμίζεται η προσθήκη μονάδων αποθήκευσης σε υφιστάμενους σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Παρά τον τίτλο του, η διάταξη αφορά μόνο την τεχνολογία φωτοβολταϊκών. Προτείνεται η διάταξη να περιλαμβάνει τη δυνατότητα και των αιολικών πάρκων να προσθέσουν μονάδες αποθήκευσης με τους ίδιους όρους που προβλέπονται σε αυτή.
- Με το άρθρο 39 προωθείται η εγκατάσταση σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Επειδή οι εξουσιοδοτήσεις που παρέχει το άρθρο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικές, επισημαίνουμε την ανάγκη να γίνει αναλυτική δημόσια διαβούλευση επί των προβλεπόμενων σχεδίων υπουργικών αποφάσεων πριν την οριστικοποίηση και θέσπισή τους.
- Ως νέα διάταξη προτείνουμε να νομοθετηθεί η υποχρέωση των Διαχειριστών να χορηγούν Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης τηρώντας συνεχώς την αναλογία του μείγματος που προβλέπει το ΕΣΕΚ για το 2030.
- Ως νέα διάταξη, προτείνεται -κατά την πάγια θέση μας- να επανέλθει η διάταξη για τις εγκρίσεις επέμβασης.
Δείτε την επιστολή της ΕΛΕΤΑΕΝ ΕΔΩ
(upd. 24.10.2024) Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σχεδίου νόμου στη Βουλή, η ΕΛΕΤΑΕΝ τοποθετήθηκε στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου όπου υπέβαλε επιστολή με ανάλογο περιεχόμενο.
Δείτε την επιστολή προς τη Βουλή ΕΔΩ
Δείτε την πρωτολογία του Παναγιώτη Παπασταματίου όπου παρουσιάζει την επιστολή της ΕΛΕΤΑΕΝ. Δείτε ιδίως:
- Στο 00:30 γιατί πρέπει να αναστέλλονται οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων όταν αυτές δεν μπορούν να εκπληρωθούν εξαιτίας καθυστερήσεων της Διοίκησης
- Στο 04:00 γιατί πρέπει να τεθούν σε προτεραιότητα εξέτασης τα αιτήματα αιολικών πάρκων για ΟΠΣ
Δείτε την δευτερολογία του Παναγιώτη Παπασταματίου όπου αναφέρθηκε ιδίως:
- Στο 00:25 στο πρόβλημα των περικοπών ενέργειας και στη στρατηγική σημασία του εξηλεκτρισμού της οικονομίας
- Στο 02:35 στην ανάγκη να προταχθεί η ανάγκη για χαμηλές τιμές ενέργειας στον καταναλωτή, γεγονός που προϋποθέτει ανταγωνιστικές και βιώσιμες επιχειρήσεις με επαρκή κλίμακα και καθετοποίηση.