Πυρφόρος ΙΙ

eletaen
By eletaen March 5, 2017 13:36 Updated

Πυρφόρος ΙΙ

27449278783_169e19773f_ov2

Η ομάδα “Προμηθέας” αποτελείται από εθελοντές προπτυχιακούς φοιτητές της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με αρχηγό τον υποψήφιο διδάκτορα κ. Χρήστο Κρασόπουλο, του ίδιου τμήματος. Σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε πρωτότυπα ηλεκτροκίνητα οχήματα για συμμετοχή στον πανευρωπαικό διαγωνισμό εξοικονόμησης ενέργειας Shell Eco Marathon.

Ο διαγωνισμός αυτός διοργανώνεται σε όλον τον κόσμο, χωριστά για Ευρώπη, Ασία και Αμερική, για την εξοικονόμιση ενέργειας, στον οποίο προωθούνται νέες τεχνολογίες και καινοτομίες και συμμετέχουν ομάδες από μεγάλα πανεπιστήμια και σχολεία της κάθε ηπείρου. Συγκεκριμένα στην Ευρώπη, διεξάγεται υπό την αιγίδα της ΕΕ, και φέτος όπως και πέρσι θα λάβει χώρα στο Λονδίνο στις 25-28 Μαϊου. Συνολικά κάθε χρόνο ο διαγωνισμός φιλοξενεί χιλιάδεις επισκέπτες και αποτελεί πλέον θεσμό.

 

Το όχημα της ομάδας ονομάζεται Πυρφόρος ΙΙ, όνομα που εμπνευστήκαμε από το σήμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, και είναι ηλεκτροκίνητο. Με βάση τις επιδόσεις του οχήματος στους αγώνες το συγκεκριμένο όχημα μπορεί να διανύσει την απόσταση Αθήνα- Παρίσι με κόστος 60 λεπτά του €. Είναι το δεύτερο όχημα που κατασκευάζεται από την ομάδα μας, με το οποίο έχουμε ήδη σημειώσει εξαιρετικές επιδόσεις και επιτυχίες. Ο στόχος της ομάδας για φέτος είναι να βελτιώσει ριζικά το όχημα και κυρίως τα μηχανολογικά του μέρη, αλλά και τον κινητήρα, καθιστώντας το πιο ελαφρύ και ανταγωνιστικό, αλλά και έτοιμο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του διαγωνισμού, οι οποίες έχουν αυξηθεί στην πίστα του Λονδίνου (σημαντικές υψομετρικές διαφορές, απότομες στροφές και στενώσεις). Κάθε χρόνο η ομάδα βελτιώνει το όχημα, έχοντας αποκτήσει πλέον και σημαντική εμπειρία, καθώς συμμετέχει στο διαγωνισμό επιτυχώς από το 2009.
Κάποια από τα βασικά στοιχεία του οχήματός μας:

Κινητήρας: Η ομάδα σχεδιάζει με σκοπό να τοποθετήσει στο όχημα φέτος νέο κινητήρα μονίμων μαγνητών, in-wheel, 30πολική με 36 αύλακες, βελτιστοποιημένη για την πίστα του Λονδίνου, ισχύος 300 W και με στροφές λειτουργίας 280 ανά λεπτό. Η ροπή που αποδίδει στην ανηφόρα είναι 10 N.m και περί τα 2 N.m στην κανονική λειτουργία.

Έλεγχος: Ο έλεγχος του κινητήρα σκοπεύει με προγραμματισμό σε επεξεργαστή Microchip να επιτύχει βέλτιστη παροχή ροπής. Τα ρεύματα abc μετασχηματίζονται στο σύγχρονα στρεφόμενο πλαίσιο dq και περνάνε από ΡΙ ελεγκτές με τελικό αποτέλεσμα γωνία ρευμάτων στάτη – δρομέα 90ο . Επιτυγχάνεται έτσι ημιτονοειδής τάση με την βέλτιστη απόδοση και μέγιστη ισχύ ανεξαρτήτως ταχύτητας ρευμάτων στο τύλιγμα τυμπάνου της μηχανής.

Αντιστροφέας: Πρόκειτα για τριφασικό αντιστροφέα ελέγχου με ημιαγωγικά διακοπτικά στοιχεία που είναι ενσωματωμένα σε ολοκληρωμένο κύκλωμα προσφέροντας συνολική απόδοση 92%. Φέτος γίνεται μελέτη για την σχεδίαση και υλοποίηση νέου αντιστροφέα διακριτών στοιχείων με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση της απόδοσης.

Τηλεμετρία: Το σύστημα τηλεμετρίας στηρίζεται στην ζωντανή μετάδοση μετρούμενων μεγεθών (ρεύμα κινητήρα, τάση μπαταρίας κλπ) μέσω διατάξεων (διαιρέτες τάσεων, οπτοαποζεύκτες, τελεστικούς ενισχυτές). Η μετάδοση γίνεται έπειτα από A-D μετατροπή μέσω προγραμματιζόμενου μικροελεγκτή.

Μηχανολογικά μέρη: Το κέλυφος του αυτοκινήτου έχει σχεδιαστεί και μελετηθεί σε πρόγραμμα CAD, στο σχήμα της σταγόνας, ώστε να έχουμε βέλτιστη αεροδυναμική. Το κέλυφος είναι από υαλονήματα, ενώ προετοιμάζεται το νέο από ανθρακονήματα, και το σασί από αλουμίνιο. Οι τροχοί είναι ποδηλάτου, με τα επιμέρους τμήματα να είναι όσο το δυνατόν γίνεται πιο ελαφριά, ώστε να μην έχουμε μεγάλο βάρος στα στρεφόμενα μέρη. Υπάρχουν δισκόφρενα στους εμπρόσθιους τροχούς και υδραυλικό φρένο δαγκάνα στον πίσω. Για το σύστημα οδήγησης γίνεται μελέτη ώστε να εφαρμοστούν γωνίες Ackermann.

20170303_165502

Τα οχήματα της ομάδας κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου από τα μέλη της, με τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί από τη Σχολή και από το εργαστήριο Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος. Η ομάδα κάθε χρόνο σχεδιάζει και βελτιώνει τα ηλεκτρικά και μηχανικά μέρη, στοχεύοντας σε όλο και υψηλότερες επιδόσεις στο διαγωνισμό. Πιο συγκεκριμένα, η ομάδα έχει βραβευθεί πολλές φορές, με σημαντικότερες στιγμές τις:
Λονδίνο 2016 : Βραβείο τεχνικής καινοτομίας για το σύστημα του αυτόματου πιλότου του οχήματος, που επιτρέπει στην οδηγό να γνωρίζει τη βέλτιστη ταχύτητα οχήματος, ανάλογα με τον επιθυμητό αλγόριθμο – δηλαδή ταχύτερο ή οικονομικότερο – ενώ δίνει και τη δυνατότητα αυτόματης πλοήγησης με το πάτημα ενός κουμπιού. Φέτος θέλουμε να προστεθεί στο σύστημα αυτό και ένα επιπλέον, που με αλγορίθμούς εκμάθησης μηχανής θα συνυπολογίζει και τις συνθήκες τις πίστας, όπως για παράδειγμα την ολισθηρότητα, ώστε το αποτέλεσμα που θα παρέχει στην οδηγό να είναι κατά το δυνατόν ακριβές.
Λονδίνο 2016 : Βραβείο Επικοινωνίας για την επικοινωνιακή στρατηγική της ομάδας, όπου προωθήσαμε τις δράσεις μας παγκόσμια, στοχεύοντας κυρίως στον απόδημο Ελληνισμό και τις πρεσβείες της χώρας ανά τον κόσμο, μέσω και καμπάνιας κοινωνικής χρηματοδότησης στην πλατφόρμα Indiegogo.
Ρόττερνταμ 2015 : Δεύτερη Θέση για το Βραβείο Ασφάλειας, για το σύστημα ελέγχου που διέκοπτε τη λειτουργία του οχήματος σε περίπτωση που ξεκινούσε να ανατρέπεται.
Ρόττερνταμ 2013 : Βραβείο Ομαδικού Πνεύματος, για την συμπεριφορά που επέδειξε η ομάδα καθ όλη τη διάρκεια του διαγωνισμού
kmΣημειώνεται ότι για τα βραβεία αυτά, που ονομάζονται off track και είναι συνολικά πέντε- υποψήφιες είναι και οι 200 περίπου ομάδες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό.
Επίσης το 2010 στο Ρόττερναμ η ομάδα σημείωσε εξαιρετική επίδοση και μπήκε στη δεκάδα, πρώτη φορά σε πανελλήνιο επίπεδο, σημειώνοντας επίδοση 487 km/kWh  .

Η ομάδα Προμηθέας κάθε χρόνο αποτελείται από περίπου 20 μέλη. Στην ομάδα έχουν συμμετάσχει περίπου 80 άτομα, εκ των οποίων πάνω από 30 πρώην μέλη εργάζονται σήμερα σε κορυφαίες εταιρείες και πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Το επίσημο site αλλά και το προφίλ facebook της ομάδας, όπου μπορείτε να βρείτε περισσότερες εικόνες και πληροφορίες είναι:

http://sem.ntua.gr/index.php/el-gr/

@Shell Eco Marathon NTUA Team 2013

WP_20170304_13_57_03_11 DSCF1971_1

WP_20170304_13_55_53_1 Make The Future London 2016

eletaen
By eletaen March 5, 2017 13:36 Updated
Write a comment

No Comments

No Comments Yet!

Let me tell You a sad story ! There are no comments yet, but You can be first one to comment this article.

Write a comment
View comments

Write a comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

one + twelve =